Γενικές πληροφορίες
Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης γεννήθηκε στον Αγρό, στις 20 Ιουλίου 1956. Έζησε τα παιδικά του χρόνια στο ορεινό χωριό της επαρχίας Λεμεσού, μαζί με τους γονείς του Διομήδη και Ευγενία Μαυρογιάννη και τα επτά του αδέρφια.
Φοίτησε στο Γυμνάσιο Αρρένων Κύκκου και ακολούθησε σπουδές Νομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακών τίτλων στο Διεθνές Δίκαιο και στις Πολιτικές Επιστήμες από τη Νομική Σχολή του Πανθεόν-Ασσάς των Παρισίων και Διδακτορικού στην Πολιτική Κοινωνιολογία από το Πανεπιστήμιο Παρί Ναντέρ.
Μιλά άπταιστα Ελληνικά, Γαλλικά και Αγγλικά.
Η απονομή στον Ανδρέα Μαυρογιάννη του διπλώματος Ακαδημίας Διεθνούς Δικαίου της Χάγης το 1984, είναι ένα από τα κορυφαία του κατορθώματα, καθώς αποτελεί τη μεγαλύτερη διεθνή διάκριση στον χώρο του Διεθνούς Δικαίου.
Διπλωματική καριέρα
Η πορεία του Ανδρέα Μαυρογιάννη στην διπλωματία αρχίζει το 1987, με την ένταξη του στη διπλωματική υπηρεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στη μακρόχρονη καριέρα του ως διπλωμάτης, ο Ανδρέας Μαυρογιάννης, κατείχε μια σειρά από καίρια πόστα, τα οποία υπηρέτησε με αίσθηση χρέους προς τον τόπο του.
Υπήρξε μέλος της Επιτροπής Νομικών Συμβούλων του Συμβουλίου της Ευρώπης μεταξύ 1988 και 1992. Εκπροσώπησε την Κύπρο στην Προπαρασκευαστική Επιτροπή του ΟΗΕ για τη Διεθνή Αρχή για τον Βυθό της Θάλασσας και στο Διεθνές Δικαστήριο για το Δίκαιο της Θάλασσας τo 1989.
Το 1997 ανέλαβε καθήκοντα πρέσβη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ιρλανδία, όπου παρέμεινε μέχρι το 1999 για να μεταφερθεί στη συνέχεια στη Γαλλία όπου και υπηρέτησε μέχρι το 2002, με παράλληλες διαπιστεύσεις σε Ανδόρρα, Τυνησία και Μαρόκο.
Ακολούθως διετέλεσε Πρέσβης – Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη από το 2003 ως το 2008, με παράλληλες διαπιστεύσεις σε Βραζιλία, Αγία Λουκία, Γρενάδα και Αντίγκουα και Μπαρμπούντα. Κατά τη διάρκεια της θητείας του εξελέγη ως ένας από τους αντιπροέδρους της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ για την περίοδο 2007-2008 ενώ ανέλαβε καθήκοντα διαμεσολαβητή και Σύμβουλου του Προέδρου της Γενικής Συνέλευσης για την μεταρρύθμιση του Συμβουλίου Ασφαλείας. Υπηρέτησε επίσης ως Πρόεδρος της Πέμπτης Επιτροπής της Γενικής Συνέλευσης στην 74η σύνοδό της και ως Αντιπρόεδρος της Επιτροπής για την εκλογή του νέου Εισαγγελέα του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου. Διετέλεσε Πρόεδρος της Επιτροπής Σχέσεων με τη Χώρα Υποδοχής, προέδρευσε επιτροπών και διασκέψεων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ενώ υπήρξε αντιπρόεδρος και γενικός εισηγητής της 3ης Διάσκεψης του ΟΗΕ για την Χρηματοδότηση της Ανάπτυξης.
Το 2008 ανέλαβε Πρέσβης – Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με έδρα τις Βρυξέλλες. Στη θέση αυτή παρέμεινε μέχρι το 2011, όπου αποχώρησε για να αναλάβει τη θέση του Υφυπουργού Προεδρίας για ευρωπαϊκά θέματα.
Το 2013 έγινε Μέγας Αξιωματικός του Τάγματος Διπλωματικής Αξίας της Δημοκρατίας της Ρουμανίας ενώ το 2015 του απονεμήθηκε το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής (Légion d’honneur) με την εισδοχή του στο Εθνικό Τάγμα της Γαλλικής Δημοκρατίας (βαθμός Αξιωματικού).
Τον Ιούλιο του 2019 ανέλαβε εκ νέου Πρέσβης – Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη, όπου παρέμεινε μέχρι την συνταξιοδότηση του.
Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης είναι Επίκουρος Καθηγητής Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Frederick στην Κύπρο από το 2018. Έχει συνεισφέρει με πολυάριθμα άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά καθώς και σε εφημερίδες στους τομείς του Δικαίου, της Φιλοσοφίας, των Πολιτικών Επιστημών και των θεμάτων της ΕΕ. Είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου και του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Σχολής Δικαίου και Διακυβέρνησης.
Στις παρυφές της πολιτικής
Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης υπηρέτησε ως διευθυντής του γραφείου του Υπουργείου Εξωτερικών, την περίοδο 1995 – 1997 και 2002-2003.
Επί κυβερνήσεων Γλαύκου Κληρίδη και Τάσσου Παπαδόπουλου, διετέλεσε μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας της ελληνοκυπριακής πλευράς για τις συνομιλίες επίλυσης του Κυπριακού.
Το 2011, επί κυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια, ο Ανδρέας Μαυρογιάννης ανέλαβε τη θέση του Υφυπουργού Προεδρίας για Ευρωπαϊκά θέματα, έχοντας την γενική ευθύνη και πολιτική εποπτεία για την προετοιμασία και την διεκπεραίωση της κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Από αυτή τη θέση είχε σημαντικό ρόλο στην πρόοδο των διαβουλεύσεων για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ καθώς και στην προώθηση σειράς σημαντικών κεφαλαίων. Η Κυπριακή Προεδρία το 2012, χαρακτηρίστηκε τόσο από την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όσο και από κράτη μέλη της ΕΕ, ως ιδιαίτερα επιτυχημένη.
Την 1η Μαρτίου 2013 τοποθετήθηκε στη θέση του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Εξωτερικών, όπου παρέμεινε για διάστημα πέντε μηνών, αφού την 1η Σεπτεμβρίου διορίστηκε από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη, ως Διαπραγματευτής της Ελληνοκυπριακής πλευράς στις συνομιλίες για το Κυπριακό. Από αυτή τη θέση συμμετείχε στη διεξαγωγή διαπραγματεύσεων για μια σειρά από ζητήματα, ιδιαίτερα συνταγματικών υποθέσεων και ζητημάτων διακυβέρνησης και πολλά άλλα νομικής και πολιτικής φύσης. Στη θέση αυτή παρέμεινε μέχρι και τις 15 Μαΐου 2022.
Προσωπική ζωή
Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης ήταν παντρεμένος με την Καλλιόπη Ευθυβούλου, η οποία απεβίωσε το 2014. Μαζί απέκτησαν δύο παιδιά, τον Διομήδη και την Αθηνά Μαυρογιάννη.
Από τον Ιούνιο του 2021 είναι παντρεμένος με την Lena Shamoun.
Αξιοποιεί τον ελεύθερο του χρόνο διαβάζοντας ιστορία, φιλοσοφία, ποίηση και λογοτεχνία. Είναι λάτρης του κινηματογράφου και του θεάτρου και τον χαλαρώνουν τα κλασσικά και έντεχνα μουσικά ακούσματα.
Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης, έγραψε το μυθιστόρημα, «Το Γαλάζιο Φουστάνι», το οποίο εκδόθηκε από τον Εκδοτικό Οίκο Λιβάνη, το 2015, ενώ ετοιμάζει και την πρώτη του ποιητική συλλογή.
Κρατική παρέμβαση στην οικονομία
Η έκταση της κρατικής παρέμβασης στην οικονομία είναι κύριο πολιτικό ζήτημα. Κάποιοι πολιτικοί επιθυμούν σημαντική κρατική παρέμβαση στην οικονομία καθώς τη θεωρούν αναγκαία για να διορθωθούν οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες που προκύπτουν από τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς. Αντίθετα, άλλοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η ελεύθερη αγορά, στις πλείστες των περιπτώσεων, έχει τη δυνατότητα να αυτορυθμίζεται και να επιλύει βασικά οικονομικά ζητήματα και επιθυμούν το κράτος να παρεμβαίνει στην οικονομία μόνο όταν παρατηρούνται σημαντικά κοινωνικά ή οικονομικά προβλήματα.
Ένα παράδειγμα κρατικής παρέμβασης στην οικονομία είναι η ρύθμιση των τιμών (πλαφόν).
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη της κρατικής παρέμβασης στην οικονομία και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση στην κρατική παρέμβαση στην οικονομία, που τοποθετήστε;
Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία
Η αποδοχή ή απόρριψη της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας ως πλαίσιο λύσης του Κυπριακού Προβλήματος αποτελεί βασικό πολιτικό ζήτημα στην Κύπρο. Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως μια λύση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας για το Κυπριακό θα είναι βιώσιμη, ενώ κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν πως θα είναι προβληματική και άδικη.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη λύσης διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση σε λύση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας, που τοποθετήστε;
Δικαιώματα LGBTQ+ κοινότητας
Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως τα άτομα της LGBTQ+ κοινότητας θα πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα με τα ετερόφυλα άτομα, όπως δικαίωμα στην τεκνοθεσία, αναγνώριση ταυτότητας φύλου, καθιέρωση πολιτικού γάμου για ομόφυλα ζευγάρια κ.α. Άλλοι πολιτικοί εναντιώνονται στα δικαιώματα αυτά καθώς υποστηρίζουν πως έρχονται σε αντίθεση με τις αξίες της παραδοσιακής οικογένειας.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη των δικαιωμάτων των ατόμων της LGBTG+ κοινότητας και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση των δικαιωμάτων των ατόμων της LGBTG+ κοινότητας, που τοποθετήστε;
Περιοριστική μεταναστευτική πολιτική
Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η μεταναστευτική πολιτική του κράτους ως έχει σήμερα είναι αρκούντως περιοριστική. Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν πως πρέπει να γίνουν περισσότερα έτσι ώστε η μεταναστευτική πολιτική να γίνει ακόμα πιο περιοριστική έτσι ώστε να αποθαρρύνει μετανάστες από τρίτες χώρες και αιτητές ασύλου να έρθουν στην Κύπρο.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πως η μεταναστευτική πολιτική δεν χρειάζεται να γίνει πιο περιοριστική και 5 σημαίνει πως η μεταναστευτική πολιτική χρειάζεται να γίνει πιο περιοριστική, που τοποθετήστε;
Ένταξη στο ΝΑΤΟ
Τους τελευταίους μήνες η έναρξη διαδικασιών για ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ έχει αναχθεί σε προεκλογικό ζήτημα. Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν πρέπει να καταθέσει επίσημη αίτηση ένταξης στο ΝΑΤΟ, ενώ κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν πως παρά το πιθανό βέτο της Τουρκίας η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να υποβάλει αίτηση ένταξης στο ΝΑΤΟ.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη άμεσης υποβολής αίτησης ένταξης στο ΝΑΤΟ και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση σε άμεση υποβολή αίτησης ένταξης στο ΝΑΤΟ, που τοποθετήστε;
Ανάμειξη εκκλησίας στα κοινά
Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η Εκκλησία και οι ανώτεροι κληρικοί δεν πρέπει να συμμετέχουν στη λήψη πολιτικών αποφάσεων και στις προεκλογικές εκστρατείες, ενώ άλλοι υποστηρίζουν πως η Εκκλησία της Κύπρου και οι ανώτεροι κληρικοί ως αναπόσπαστο μέρος του τόπου έχουν δικαίωμα να παίρνουν μέρος στη διαδικασία λήψης πολιτικών αποφάσεων.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη στη συμμετοχή της Εκκλησίας στη λήψη πολιτικών αποφάσεων και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση στη συμμετοχή της Εκκλησίας στη λήψη πολιτικών αποφάσεων, που τοποθετήστε;
Περιβαλλοντική προστασία και οικονομική ανάπτυξη
Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η περιβαλλοντική προστασία είναι αναγκαία ακόμα και όταν αυτό σημαίνει σημαντικό περιορισμό της οικονομικής ανάπτυξης. Οι πολιτικοί αυτοί προωθούν την αύξηση της πράσινης φορολογίας και πλήρη τερματισμό αναπτυξιακών έργων σε περιβαλλοντικά ευάλωτες περιοχές. Αντίθετα, άλλοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η οικονομική ανάπτυξη δεν πρέπει να περιοριστεί και πως η αύξηση της πράσινης φορολογίας και ο πλήρης τερματισμός αναπτυξιακών έργων σε ευάλωτες περιοχές θα πλήξουν τη μεσαία τάξη.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη της περιβαλλοντικής προστασίας έναντι της οικονομικής ανάπτυξης και 5 σημαίνει πλήρης υποστήριξη της οικονομικής ανάπτυξης έναντι της περιβαλλοντικής προστασίας, που τοποθετήστε;
Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση
Κάποιοι πολιτικοί στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποστηρίζουν πως η διαδικασία της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης έχει παρατραβήξει και πως οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν απωλέσει μεγάλο μέρος της κυριαρχίας τους. Άλλοι πολιτικοί, υποστηρίζουν πως η Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση πρέπει να επιταχυνθεί καθώς μέσω των Ευρωπαϊκών θεσμών θα δοθούν αποτελεσματικότερες λύσεις σε προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κράτη-μέλη. Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση στην Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση, που τοποθετήστε;
Ανακατανομή του πλούτου
Οι πολιτικές ανακατανομής του πλούτου από τους πλούσιους στους φτωχούς για να καταπολεμηθούν οι κοινωνικές ανισότητες αποτελούν κεντρικό πολιτικό ζήτημα στα ανεπτυγμένα κράτη. Οι πολιτικοί που υποστηρίζουν πολιτικές ανακατανομής του πλούτου, όπως αύξηση της φορολόγησης του πλούτου και της επιδοματικής πολιτικής για τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα, είναι αναγκαίες για να μειωθούν οι κοινωνικές ανισότητες. Οι πολιτικοί που εναντιώνονται στις πολιτικές ανακατανομής του πλούτου υποστηρίζουν πως τέτοιες πολιτικές θα ελαττώσουν την οικονομική ανάπτυξη και συνεπακόλουθα θα οξύνουν τις κοινωνικές ανισότητες καθώς θα αυξηθεί η ανεργία και θα μειωθούν οι μισθοί.
Σε κλίμακα που: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη πολιτικών ανακατανομής του πλούτου και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση σε πολιτικές ανακατανομής του πλούτου, που τοποθετήστε;
Πρόγραμμα παραχώρησης “χρυσών” διαβατηρίων
Μερικοί πολιτικοί στην Κύπρο υποστηρίζουν πως παρά τις παρατυπίες που υπήρξαν, το κυπριακό επενδυτικό πρόγραμμα που χορηγούσε σε επενδυτές πλήρη κυπριακή υπηκοότητα βοήθησε σημαντικά την κυπριακή οικονομία. Αντίθετα, άλλοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως το πρόγραμμα επέδρασσε αρνητικά και ζημιογόνα στην κυπριακή οικονομία.
Σε κλίμακα που: 1 σημαίνει ότι πιστεύετε πως το πρόγραμμα είχε αρνητική επίδραση στην οικονομία και 5 σημαίνει ότι πιστεύετε πως το πρόγραμμα είχε θετική επίδραση στην οικονομία, που τοποθετήστε;
Κάρτα Φιλάθλου
Το ζήτημα της κάρτας φιλάθλου είναι μέρος μιας ευρύτερης συζήτησης σχετικά με το μέχρι που δύναται να φτάνει ο κρατικός έλεγχος έναντι των προσωπικών ελευθεριών των πολιτών. Μερικοί πολιτικοί υποστηρίζουν πως η έκδοση της κάρτας φιλάθλου δεν αντιβαίνει των προσωπικών ελευθεριών και πως είναι αναγκαία για τον περιορισμό της βίας στα γήπεδα. Αντίθετα, άλλοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως η κάρτα φιλάθλου καταπατά προσωπικές ελευθερίες των πολιτών και πρέπει να καταργηθεί.
Σε κλίμακα που: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη της κάρτας φιλάθλου και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση στην κάρτα φιλάθλου, που τοποθετήστε;
Νομιμοποίηση κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς
Σε αρκετές ανεπτυγμένες χώρες το ζήτημα της νομιμοποίησης της κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς έχει απασχολήσει σημαντικά την κοινωνία. Οι πολιτικοί που υποστηρίζουν τη νομιμοποίηση της κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς θεωρούν πως έτσι θα μειωθεί η εγκληματικότητα και θα σταματήσει ο κοινωνικός στιγματισμός των χρηστών κάνναβης. Αντίθετα, αυτοί που εναντιώνονται στη νομιμοποίηση της κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς υποστηρίζουν πως η νομιμοποίησή της θα αυξήσει τα ποσοστά χρήσης κάνναβης και θα ωθήσει περισσότερους χρήστες σε σκληρότερα ναρκωτικά.
Σε κλίμακα που: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη της νομιμοποίησης της κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς και 5 πλήρης εναντίωση στη νομιμοποίηση της κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς, που τοποθετήστε;
Όριο στην καλλιτεχνική έκφραση
Υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το αν η καλλιτεχνική έκφραση πρέπει να έχει όρια. Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως πρέπει να τεθούν όρια στην καλλιτεχνική έκφραση έτσι ώστε να μην επιτρέπεται στους καλλιτέχνες να χρησιμοποιούν θρησκευτικά ή άλλα ευαίσθητα σύμβολα στις δημιουργίες τους. Άλλοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως δεν πρέπει να τεθούν όρια στην καλλιτεχνική έκφραση γιατί κάτι τέτοιο αντιβαίνει των δημοκρατικών αξιών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.
Σε κλίμακα που: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη θεσμοθέτησης ορίων της καλλιτεχνικής έκφρασης και 5 πλήρης εναντίωση στη θεσμοθέτηση ορίων της καλλιτεχνικής έκφρασης, που τοποθετήστε;
Ιδιωτικοποιήσεις
Κάποιοι πολιτικοί υποστηρίζουν πως οι ιδιωτικοποιήσεις κρατικών και ημικρατικών οργανισμών είναι απαραίτητες όταν ο οργανισμός δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εξελισσόμενης οικονομίας. Άλλοι πολιτικοί αντιτίθενται των ιδιωτικοποιήσεων υποστηρίζοντας πως οδηγούν στην αύξηση των τιμών σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες και ελαχιστοποιούν τον κρατικό έλεγχο.
Σε κλίμακα όπου: 1 σημαίνει πλήρης υποστήριξη των ιδιωτικοποιήσεων και 5 σημαίνει πλήρης εναντίωση στις ιδιωτικοποιήσεις, που τοποθετήστε;